Jak kurkuma wpływa na zdrowie? Przyprawa i lekarstwo

Kurkuma to nie tylko przyprawa, której kolor i smak wzbogacają przepisy kuchni indyjskiej i azjatyckiej, ale przede wszystkim to złoto dla zdrowia. Jakie właściwości zdrowotne ma kurkumina i dlaczego warto pić np. napoje z kurkumą?

Kurkuma w kuchni jak przyprawa do dań orientalnych lub składnik curry? Tak, ale nie tylko! Ta roślina, a w zasadzie korzeń kurmumy, ma również zdrowotne właściwości, które wykorzystuje medycyna Dalekiego Wschodu w lecznictwie. Ma przede wszystkim działanie przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze i przeciwbakteryjne. Stosuje się ją nawet w leczeniu opryszczki. Co więcej, składniki kurkumy mogą być wykorzystywane w leczeniu zapalenia spojówek, zespołu suchego oka czy jaskry, 

Kurkuma i jej wpływ na zdrowie. Na co stosuje się kurkumę?

Kurkuma, tak jak imbir, skutecznie wzmacnia odporność. Pomaga również na trawienie. Kurkumę zaleca się także, by obniżyć poziom cholesterolu i wspomagać wydzielanie żółci. Jest pomocna przy zmniejszaniu kamieni żółciowych. Zaleca się ją osobom chorym na żółtaczkę. Ma zastosowanie także w terapiach takich schorzeń jak np. reumatoidalne zapalenie stawów, łuszczyca, miażdżyca, nieswoiste zapalenie jelit, hipercholesterolemia.

Kurkuma może złagodzić zgagę, ból żołądka, niestrawność, biegunkę, gazy, a nawet zmniejszy objawy choroby Cronha oraz wrzodziejącego jelita grubego. Stosuje się ją w przypadku utraty apetytu, przy zespole jelita drażliwego, wrzodach żołądka. Jak przypomina Poradnik Zdrowie, już setki lat temu stosowano kurkumę w celu łagodzenia objawów chorób układu oddechowego oraz chorób pasożytniczych.

Roślina ma właściwości żółciopędne i pobudza wydzielanie gastryny, sekretyny i enzymów trzustkowych. Kurkuma jest składnikiem wielu preparatów stosowanych w stanach uszkodzenia i niewydolności wątroby – wyjaśnia Radio ZET.

Kurkumina i właściwości zdrowotne

Za zdrowotne właściwości kurkumy odpowiada przede wszystkim otrzymywana z niej chemiczna substancja o nazwie kurkumina, będąca silnym antyoksydantem. Wykorzystuje się ją, by zatrzymać procesy zapalne. Wykazano również jej właściwości przeciwnowotworowe, chociaż zdaniem ekspertów, wymagane są dalsze badania naukowe. Nie jest sugerowane zastępowanie terapii przeciwnowotworowej kurkumą.

Kurkuma jako środek przeciwbólowy i przeciwzapalny

Kurkuma ma właściwości przeciwbólowe porównywane z nurofenem i hydrokortyzonem. Dlatego wyciąg z kurkumy może np. łagodzić bóle menstruacyjne. Poza tym wykazuje działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne, przyspiesza gojenie. To dlatego w Indiach posypuje się rany kurkumą.

Wpływ kurkumy na mózg. Umożliwi leczenie Alzheimera?

Potwierdzono badaniami, że kurkuma na dobre działania na mózg dzięki zawartości tumeronu. Pobudza namnażanie i różnicowanie komórek nerwowych w mózgu oraz może wspomóc naprawę mózgu po chorobie lub urazie. Zdaniem naukowców, być może w przyszłości te właściwości kurkumy pozwolą na jej stosowanie w leczeniu choroby Alzheimera czy udaru mózgu. W 2007 roku, doktor Milan Fiala z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles, zwróciła uwagę na przyczynianie się kurkuminy do usuwania złogów odpowiedzialnych za obumieranie neuronów.

W periodyku „Proceedings of the National Academy of Sciences” napisano, że substancja o nazwie BDMC (aktywny składnik kurkuminoidów – naturalnych substancji występujących w kłączach ostryżu) stymuluje system immunologiczny do niszczenia białek, których złogi utrudniają przewodzenie sygnałów nerwowych w pewnych obszarach w mózgu, wywołując u chorych zaburzenia pamięci i zaburzenia osobowości – podaje Poradnik Zdrowie.

Kurkuma i dieta

Warto wprowadzić kurkumę do swojej diety jeśli myślimy o odchudzaniu. Przyspiesza metabolizm, poprawia trawienie i redukuje odkładanie tkanki tłuszczowej. Warto więc pić np. koktajle z kurkumą oraz zażywać suplementy diety zawierające kurkumę. Codzienne picie soku z imbirem i kurkumą z pewnością poprawi zdrowie, samopoczucie i wygląd. Co ważne, kurkuma nie wpływa na kaloryczność spożywanych dań, ponieważ 100 g proszku kurkumy dostarcza organizmowi 390 kcal. Szczypta kurkumy to nie więcej niż 20 kcal.

Suszone i zmielone kłącze kurkumy zawiera witaminy z grupy B, takie jak tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas foliowy i witamina B6. Ponadto dodając kurkumę do potraw, dostarczamy organizmowi witamin E i K. Składniki mineralne, które wchodzą w skład kurkumy to wapń, żelazo, magnez, potas, fosfor, sód i cynk. Niestety, kurkumina jest bardzo słabo wchłaniana, dlatego, aby odczuć pozytywne efekty stosowania preparatów opartych na kurkumie, należy spożywać piperynę, która zwiększa wchłanianie kurkuminy do krwiobiegu aż o 2000 procent – zaleca Medonet.

Źródło zdjęcia:

  • Kurkuma i wpływ na zdrowie. Jakie ma właściwości i na co pomaga?: Pixabay/jwvein