Nowy wirus RmYN02. Odkryli “krewniaka koronawirusa”

Pandemia koronawirusa wciąż zbiera śmiertelne żniwo. Tymczasem naukowcy ogłosili, że został odkryty nowy wirus RmYN02, który przenoszą nietoperze. Czy jest niebezpieczny dla człowieka i czy wybuchnie nowa epidemia?

Koronawirusy pochodzące od nietoperzy bada się w Chinach od wielu lat, m.in. w laboratorium w Wuhan. Jak podaje wiele źródeł, to właśnie Instytut Wirusologii w Wuhan wypuścił na świat patogen SARS-CoV-2. „Dla dobra nauki” nie przerwano jednak badań nietoperzy. Czy nowy wirus RmYN02 okaże się zagrożeniem, czy wybawieniem?

Nowy wirus RmYN02 – grozi nam epidemia?

Badacze z Chin i Australii ogłosili, że został odkryty nowy wirus, który nazwano RmYN02. Wykryto go w jednej z 227 próbek pobranych od nietoperzy w chińskiej prowincji Junnan. Odkrycia dokonano między majem,a październikiem 2019 roku. Patogen przenoszą nietoperze z rodziny podkowcowatych, a konkretnie podkowiec malajski.

Nowy wirus RmYN02Źródło zdjęcia: Wikimedia Commons/Lylambda (lylambda@gmail.com)
Nietoperz z grupy podkowcowatych

Naukowcy twierdzą, że to ważne odkrycie, ponieważ udowadnia, iż wirusy naturalnie ewoluują. RmYN02 ma obalić teorie spiskowe o genetycznym modyfikowaniu wirusów w celu stworzenia broni biologicznej.

Jak pisze “South China Morning Post”, potwierdzono, że RmYN02 to bliski krewny koronawirusa SARS-CoV-2. Wyniki badań i więcej informacji o wirusie zostanie wkrótce opublikowanych na łamach czasopisma “Current Biology”. Jednak naukowcy już teraz uspokajają, że nowy wirus nie posiada ważnej części genomu SARS-CoV-2, który pomaga mu wiązać się z ludzkimi komórkami.

Odkąd został odkryty wirus SARs-CoV-2 pojawiło się dużo błędnych podejrzeń o laboratoryjnych pochodzeniu i sztucznych modyfikacjach – twierdzi mikrobiolog Weifeng Shi z Shandong First Medical University.

Wirusy, nietoperze i badania

Badania nietoperzy z pewnością będą kontynuowane. Wirusololog Shi Zhengli zatrudniona w laboratorium w Wuhan i kierująca tamtejszym Emerging Infectious Diseases Center ostrzega, że odmian koronawirusa u nietoperzy może być nawet 5000 i każda z nich może wywołać kolejną pandemię. Jej zdaniem „musimy znaleźć niebezpieczne wirusy, zanim one znajdą nas.”

• Nietoperz z grupy podkowcowatych: Wikimedia Commons/Lylambda (lylambda@gmail.com)