Silnik przyszłości, wizualizacja pocisku z napędem hipersonicznym, Domena publiczna | USAF

Silnik strumieniowy z detonacją obrotową DMRJ już w 2024 r. Napęd przyszłości

Napęd przyszłości w zasięgu ręki. Amerykański koncern General Electric Aerospace poinformował o udanym teście nowatorskiego silnika strumieniowego o nazwie DMRJ. Silnik strumieniowy z detonacją obrotową zrewolucjonizuje transport, podróże i… uzbrojenie?

Pojazdy hipersoniczne latające z prędkością nawet 6,5 tys. km/h to już nie jedynie wizja science fiction. Amerykański koncern General Electric Aerospace ogłosił, że przeprowadził udane testy silnika strumieniowego o nazwie DMRJ. Zapewniają, że nowy silnik jest lżejszy i wydajniejszy od poprzedników. Rewolucja technologiczna już w 2024 roku?

Więcej wiedzy? Zobacz Instagram i Facebook

Silnik strumieniowy z detonacją obrotową DMRJ. Technologia przyszłości już w 2024 roku

Jak wyjaśnia tech.wp.pl, napęd strumieniowy to rozwiązanie już stosowane w rozwijanych obecnie napędach hipersonicznych. Mimo ograniczeń obecnych napędów strumieniowych, pociski i samoloty napędzane w ten sposób rozwijają ogromne prędkości. Jednym z ograniczeń jest „konieczność osiągnięcia przez pojazd wysokiej prędkości, pozwalającej – dzięki przepływowi powietrza – na uruchomienie silnika strumieniowego”. Brakuje też możliwości regulacji ciągu, czyli ograniczone są możliwości przyspieszania i zwalniania.

Właśnie dlatego napęd najszybszego seryjnego samolotu świata – SR-71 Blackbird – był nietypowym połączeniem silnika odrzutowego z silnikiem strumieniowym

– pisze tech.wp.pl.

General Electric Aerospace ogłosiło, że te ograniczenia zostały pokonane przez wspomniany silnik DMRJ (dual-mode ramjet). Ma to być przełomowe „połączenie silnika strumieniowego oraz silnika strumieniowego z naddźwiękową komorą spalania, wykorzystującego detonację obrotową”. Uzyska prędkość 6,5 tys. km/h, ale prędkość maksymalną można regulować.

W miarę jak sektor lotniczy patrzy w przyszłość technologii hipersonicznej, GE Aerospace ma dobrą pozycję, mając odpowiednie możliwości, doświadczenie i skalę, aby być liderem w zakresie wprowadzania nowych rozwiązań dla naszych klientów. Bardzo udana demonstracja DMRJ jest efektem naszej ponad 10-letniej pracy, w tym strategicznego przejęcia firmy Innoveering, która zapewniła wiodące technologie i doświadczenie w zakresie napędów hipersonicznych i silników strumieniowyc

– powiedziała Amy Gowder, CEO GE Aerospace, Defense & Systems.

Detonacja obrotowa w napędzie, broń i samoloty przyszłości

W konstrukcji wykorzystywana jest tzw. detonacja obrotowa. Nad podobnym technologiami rakietowymi pracują również NASA, koncern zbrojeniowy Raytheon, czy firmy w ramach projektu Gambit, za którym stoi DARPA.

Jednocześnie innowacyjny silnik strumieniowy jest bardzo lekki. Będzie mógł napędzać pociski i samoloty przyszłości. Co prawda Rosja i Chiny od dawna chwalą się osiągnięciami w dziedzinie napędów hipersonicznych, ale nie udało im się osiągnąć takiego postępu jak GE Aerospace.

Kolejny test silnika przyszłości zostanie przeprowadzony już w 2024 roku. Będzie to test na pełnowymiarowej wersji napędu. Ma być on gotowy do użytku już w drugim kwartale 2024 roku.

Inżynierowie z GE Aerospace zademonstrowali niedawno również pierwsze tranzystory MOSFET z węglika krzemu (SiC), które mogą pracować w temperaturach przekraczających 800oC. To technologia niezbędna do pracy w pociskach hipersonicznych.

Opracowanie innowacyjnych silników było możliwe dzięki ubiegłorocznemu przejęciu przez GE Aerospace firmy Innoveering, specjalizującej się w napędach hipersonicznych. W konsekwencji spółka z grupy GE połączyła swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie RDC (silniki detonacyjne) z badaniami Innoveering na dwusystemowymi silnikami strumieniowymi

– wyjaśnia „Rzeczpospolita”.

Źródło: tech.wp.pl, Rzeczpospolita, Chip

Więcej wiedzy? Zobacz Instagram i Facebook

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *