Naukowy przełom. Sztuczna inteligencja stworzyła grę komputerową

Sztuczna inteligencja coraz bardziej zaskakuje swoimi możliwościami uczenia się. Nvidia stworzyła algorytm sztucznej inteligencji GameGAN, który poprzez obserwację odtworzył grę PAC-MAN. Zapowiedziano, że to dopiero początek rewolucji.

Obecne możliwości sztucznej inteligencji dalekie są od wizji, które znamy z filmów science fiction takich jak “Terminator” i “Ja, robot”. Wystarczą jednak, by zmrozić krew w żyłach wyznawcom teorii spiskowych. Nvidia, znana głównie z produkcji kart graficznych, stworzyła algorytm sztucznej inteligencji GameGAN. Zaprezentowano mu 50 000 fragmentów wideo, a on na podstawie zebranych danych odtworzył w pełni funkcjonalną grę PAC-MAN, która wkrótce ma być ona dostępna online. Co ciekawe, uzyskanie takiej ilości materiału od żywych graczy było nieosiągalne, dlatego zapewniła je inna sztuczna inteligencja.

Twórcy zapewniają, że sztuczna inteligencja nie miała dostępu do kodu gry. Nie znała wcześniej zasad rozgrywki, więc algorytm zrekonstruował je od zera, by stworzyć własną grę. Rev Lebaredian z Nvidii podkreśla, że system uczy się poprzez obserwację tak samo jak programista oglądający materiały z gry na YouTube.

W serialu “Terminator: Kroniki Sary Connor” sztuczna inteligencja sama nauczyła się grać w szachy, zaprzyjaźniła się z dzieckiem i zastanawiała się nad moralnością
Czym jest GameGAN?

GameGAN to pierwsza tak niezwykła sieć neuronowa. Technologia GAN (generatywne sieci współzawodniczące) opiera się na współpracy i współzawodnictwie dwóch niezależnych sieci neuronowych. Jedna to dyskryminator, a druga generator.

Jak przypomina kopalniawiedzy.pl, do tej pory sieci neuronowe uczyły się prostych rzeczy jak np. rozpoznawanie kotów na zdjęciach. Jednak właściwe zdjęcia do treningu sztucznej inteligencji musiał oznaczyć człowiek. W tym przypadku sztuczna inteligencja, zamiast szukać właściwego zdjęcia w gigantycznej bazie danych, sama tworzy podobne zdjęcia kotów, natomiast dyskryminator decyduje, które jest prawdziwe, a które fałszywe. Rywalizacja między sieciami neuronowymi sprawia, że efekty pracy są coraz lepsze, a zdjęcia coraz doskonalsze. Generator tworzy “coraz lepsze koty”, a dyskryminator coraz lepiej je rozpoznaje.

Chcieliśmy sprawdzić, czy sztuczna inteligencja nauczy się reguł panujących w danym środowisku poprzez obserwację. Udało się – ogłosił szef projektu GameGAN Seung-WookKim

“The Verge” zwraca jednak uwagę, że sztuczna inteligencja odtwarzająca gry wymaga jeszcze wiele pracy. Zrekonstruowany PAC-MAN jest nieco rozmyty, a sieć neuronowa nie odtworzyła zbyt dokładnie zachowania duchów z gry, z których każdy jest programowany indywidualnie i ma inną „osobowość”. Zostały zachowane jednak takie elementy rozgrywki jak jedzenie kulek, unikanie duchów i założenie, że kluczem jest uniknięcie śmierci.

Duchy z gry są jak małe kaczki podążające za matką. Nigdy nie dopadają głównego bohatera gry, ale ciągle są tuż za nim – pisze „The Verge”.

Przyszłość sztucznej inteligencji i branży gier

GameGAN i osiągnięcie inżynierów Nvidii  mogą być rewolucją dla autorów gier wideo. Dzięki nowemu rozwiązaniu i zaprzężeniu AI do pracy, tworzenie kolejnych etapów produkcji będzie przebiegało znacznie szybciej. Badacze sztucznej inteligencji będą mogli natomiast tworzyć coraz bardziej rozwinięte symulatory do treningu systemów autonomicznych. Dyrektor laboratorium Nvidii w Toronto Sanja Fidler przewiduje natomiast, że wkrótce sztuczna inteligencja, na podstawie obserwacji gier, nauczy się np. zasad fizyki i przepisów ruchu drogowego.

Lebaredian zapowiada, że Nvidia chce, aby roboty uczyły się zasad prawdziwego świata (co może mieć zastosowanie m.in. w logistyce magazynowej) i samodzielnego tworzenia systemów nawigacyjnych.

Superinteligentna AI będzie świetnie radzić sobie z osiąganiem celów, a jeśli te cele nie będą spójne z naszymi, to będziemy mieli problem – powiedział Stephen Hawking w 2016 roku.

Sztuczna inteligencja i gra PAC-MAN [WIDEO]

Źródło zdjęcia:

  • Sztuczna inteligencja i gra PAC-MAN: YouTube