Czym jest Oumuamua? Kosmiczna zagadka rozwiązana

Kosmos jest pełen tajemnic, a kometa Oumuamua to niewątpliwie jedna z najciekawszych jego zagadek. Czym naprawdę jest ten kosmiczny obiekt i jak powstał? Naukowcy opublikowali zaskakujące teorie, które rzucają nowe światło na dziwne ciało niebieskie spoza naszego Układu Słonecznego.

Oumuamua ( z języka hawajskiego „pierwszy posłaniec”) to tajemniczy kosmiczny obiekt, który pojawił się w naszym Układzie Słonecznym w 2017 roku i błyskawicznie go opuścił. Pojawiły się teorie, że nie była to pospolita asteroida lub kometa, lecz statek kosmiczny za pomocą którego szpieguje nas pozaziemska cywilizacja. Okazuje się, że rozwiązanie tej kosmicznej zagadki jest znacznie bardziej przyziemne.

Oumuamua i kosmiczne odkrycie

Oumuamua została uznana za kometę. Po 2,5 roku od od jej odkrycia, naukowcy na łamach „Nature Astronomy” w artykule „Tidal fragmentation as the origin of 1I/2017 U1 Oumuamua” wyjaśniają, jak powstała ta niezwykła kosmiczna skała. Z pomocą symulacji dowiedzieli się, że uzyskała swój charakterystyczny kształt cygara, ponieważ kiedyś była większą kometą, ale zbytnio zbliżyła się do swojej macierzystej gwiazdy.

Opublikowany przez Omuamua Czwartek, 28 marca 2019
Niezwykłe zjawiska w kosmosie

Yun Zhang z Chińskiej Akademii Nauk i Douglas N. C. Lin z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis podejrzewają, że podczas „zbliżenia” oddzieliły się od skały niewielkie fragmenty. Pod wpływem sił pływowych opadły na przeciwległe końce obiektu, formując go i nadając mu kształt cygara.

Druga teoria zakłada, że Oumuamua to fragment znacznie większego obiektu. Prawdopodobnie miał rozmiar planety i nie przetrwał bardzo bliskiego spotkania z gwiazdą. Tajemnicza skała jest więc jednym z jego odłamków.

Dr Yun Zhang tłumaczy, że większość takich obiektów jak Oumuamua składa się z wielu skał połączonych za pomocą sił grawitacyjnych. Opisuje je jako „zamki z piasku dryfujące w kosmosie”, na które oddziaływują siły grawitacyjne mijanych ciał niebeskich, a jednocześnie są przyciągane przez gwiazdy. Te procesy pozwalają sądzić, że Oumuamua jest tylko pozostałością bo wielkim ciele niebeskim.

Oumuamua i kosmiczna prędkość

Wciąż pozostaje pytanie, jakim cudem Oumuamua porusza się z tak ogromną prędkością i wykazuje „przyspieszenie niegrawitacyjne”. Eksperci podejrzewają, że z obiektu uwalnia się gaz, który po ogrzaniu przez mijane gwiazdy działa jak silnik rakietowy. Problem w tym, że jak na razie nie zaobserwowano wydzielania się gazu na Oumuamua.

Niewielkie szanse, że obiekt tego typu nie przeleci obok, a trafi do naszego układu planetarnego wskazują, że w przestrzeni międzygwiezdnej obiektów tego typu musi być całkiem sporo, bo wtedy i szansa na to, że któryś z nich trafi prosto do nas jest większa i niezerowa. W 2019 roku trafiliśmy już na kolejny obiekt tego typu. Tym razem była to międzygwiezdna kometa 2I/Borisov – pisze pulskosmosu.pl