Nowa planeta WASP-189b odkryta. Jest gorąca jak gwiazda – istne piekło!

Nowa planeta WASP-189b zaobserwowana przez astronomów. Nie będzie to jednak z pewnością druga Ziemia, bo panują na niej wyjątkowo ekstremalne warunki. Gazowy gigant jest większy od Jowisza, a NASA określa nowoodkrytą planetę jako „extreme alien world”.

Została odkryta nowa planeta WASP-189b i na pewno nie jest to “nowa Ziemia“. Kosmiczne odkrycie było możliwe dzięki satelicie ExOPlanet CHEOPS (Characterising Exoplanet Satellite) wysłanej w przestrzeń kosmicznej przez ESA. Na nowej planecie panują wyjątkowo ekstremalne warunki, ponieważ jest niewiele chłodniejsza od niektórych gwiazd.

Kosmiczne piekło i nowa planeta

Planeta WASP-189b to prawdziwe piekło. Panuje tam temperatura  przekraczająca 3200 stopni Celsjusza. Dla porównania, temperatura na powierzchni Słońca wynosi 6000 stopni Celsjusza. Podobna temperatura co na WASP-189b spotykana jest na gwiazdach zaliczanych do grupy karłów.

Nowa planeta WASP-189b - kosmiczne odkrycie ESAŹródło zdjęcia: ESA
ESA i misja kosmiczna ExOPlanet CHEOPS – informacje o WASP-189b

To odkrycie klasyfikuje WASP-189b jako jedną z najgorętszych planet, jakie kiedykolwiek odkryto, ale to nie jedyny powód, dla którego tak fascynuje badaczy – pisze Wirtualna Polska.

Jak opisuje tech.wp.pl, nowoodkryta planeta znajduje się bardzo blisko swojej rodzimej gwiazdy HD 133112 (20 razy bliżej niż Ziemia-Słońce) i okrąża ją w zaledwie 2,7 ziemskiego dnia. Po jednej stronie planety panuje wieczna noc, gdyż druga jest zawsze skierowana w stronę rodzimej gwiazdy. Wiadomo również, że ASP-189b jest 1,6 razy większa od Jowisza. Astrofizyk Monika Lendl z Uniwersytetu Genewskiego w Szwajcarii podkreśla, że takie gazowe giganty w kosmosie, położone tak blisko macierzystej gwiazdy, spotyka się niezwykle rzadko.

Macierzysta gwiazda planety WASP-189b również robi wrażenie. HD 133112 to jedna z najgorętszych gwiazd wokół których udało się odkryć układ planetarny. Co ciekawe, gwiazda kręci się tak szybko, że na równiku jest wyciągana na zewnątrz.

Kosmiczne odkrycia ESA i badanie nowych planet

To zapewne nie koniec odkryć w tym rejonie kosmosu. Układ planetarny, do którego należy WASP-189b, jest wyjątkowo jasny i zapewne znajduje się tam znacznie więcej planet. Naukowcy podejrzewają również, że wspomniana planeta nie powstała w tym układzie, a została do niego przyciągnięta.

Naukowcy są pewni, że WASP-189b to kopalnia wiedzy i wkrótce uzyskają o niej wiele fascynujących informacji. Kate Isaak z ESA zapowiada, że nowe odkrycie pozwoli na przełomowe badania nad przemieszczaniem się egzoplanet. Śledząc ich wędrówkę po orbitach uda się prawdopodobnie przeanalizować ich atmosfery i stwierdzić, czy występują w nich chmury.

ESA i misja kosmiczna ExOPlanet CHEOPS - informacje o WASP-189b
ESA i misja kosmiczna ExOPlanet CHEOPS – informacje o WASP-189b
ESA i misja ExOPlanet CHEOPS

ESA zapowiada, że satelita ExOPlanet CHEOPS będzie kontynuowała swoją misję. Przez najbliższe kilka lat skupi się setkach na znanych już planetach, które krążą wokół jasnych gwiazd. To pierwsza z trzech zaplanowanych misji mających na celu odkrywanie i badanie nowych planet. Jak podkreśla Kate Isaak, w ten sposób nie zostanie zgłębiona jedynie wiedza o odległych planetach i systemach planetarnych, ale dowiemy się więcej o własnym Układzie Słonecznym i zachodzących w nim procesach.

• ESA i misja kosmiczna ExOPlanet CHEOPS – informacje o WASP-189b: ESA