Teoria Einsteina potwierdzona? Czarna dziura i tajemnicze rozbłyski światła

Teoria Einsteina potwierdzona? Badacze ze Stanford University po raz pierwszy w historii wykryli światło z czarnej dziury oddalonej o 800 milionów lat świetlnych. Swoje odkrycie nazwali „Ogólną teorią względności Alberta Einsteina w działaniu”.

Naukowcy ze Stanford University dokonali niezwykłego odkrycia podczas badania rozbłysków promieniowania rentgenowskiego, które zostały wyemitowane przez supermasywną czarną dziurę (średnica 30 mln km i masa 10 mln mas Słońca) z galaktyki odległej o 800 milionów lat świetlnych od Ziemi. Podkreślają, że zaobserwowane „świetlne echo” wydaje się potwierdzać, że teoria Einsteina jest słuszna.

Teoria Einsteina i zaskakujące obserwacje czarnej dziury

Naukowcy dostrzeli rozbłyski promieni pochodzące zza czarnej dziury. Kolejne były coraz mniejsze i miały „inne kolory”. Badacze doszli do wniosku, że mniejsze emisje są odbitym od tyłu echem tych większych i są “zaginane wokół czarnej dziury od drugiej strony dysku akrecyjnego (wirującej struktury uformowanej przez pył i gaz, opadającej na silne źródło grawitacji)”. Co istotne, obserwacja wydaje się przeczyć definicji czarnej dziury, z której nawet światło nie może się wydostać.

Żadne światło, które wpada do czarnej dziury nie może z niej uciec, więc po prostu nie powinniśmy być w stanie zobaczyć niczego, co znajduje się za nią – oznajmił astrofizyk ze Stanford University Dan Wilkins. (Polsat News)

Naukowcy podkreślają, że taka obserwacja była możliwa, ponieważ czarna dziura zakrzywia przestrzeń i zagina światło, skręcając wokół siebie pole magnetyczne. Eksperci prognozuję, że po ponad stu latach najprawdopodobniej możliwe będzie zebranie dowodów na prawdziwość zjawiska opisywanego przez Einsteina. Jak przypomina tech.wp.pl, odbicie światła z drugiej strony czarnej dziury zostało przewidziane przez naukowców już pół wieku temu i wynika z ogólnej teorii względności, sformułowanej w 1915 roku przez Alberta Einsteina.

Pięćdziesiąt lat temu, kiedy astrofizycy zaczęli spekulować na temat tego, jak pole magnetyczne może zachowywać się w pobliżu czarnej dziury, nie mieli pojęcia, że ​​pewnego dnia możemy mieć technikę, która pozwoli to bezpośrednio zaobserwować i zobaczyć ogólną teorię względności Einsteina w działaniu – wyjaśnia prof. fizyki ze Stanford University i współautor badań Roger Blandford.