Most Hongkong-Zhuhai-Makau

Najdłuższy most świata Hongkong-Zhuhai-Makau. “Nie wolno na nim ziewać” [WIDEO]

Niezwykłe budowle i most Hongkong-Zhuhai-Makau. Jak powstał najdłuższy most na świecie, zwany “mostem śmierci” i jak długo trwała budowa? Dlaczego nie wolno na nim ziewać? Okazuje się, że ta drogowa przeprawa mostowo-tunelowa przez deltę Rzeki Perłowej ma konkurencję, bo nieopodal powstaje kolejna imponująca przeprawa.

Most Hongkong-Zhuhai-Makau to najdłuższy morski most świata (przynajmniej w momencie oddania do użytku). Łączy trzy miasta, które ma w nazwie. Śmiało można nazwać go inżynieryjnym cudem świata. Razem z drogami dojazdowymi długość mostu wynosi 55 km, z czego most główny to 23 kilometry. Obowiązują na nim specjalne zasady i ograniczenia, m.in. nie wolno… ziewać! Jak powstawał i ile kosztował? Ile kosztuje jego utrzymanie?

Most Hongkong-Zhuhai-Makau – najdłuższy most świata i chiński symbol

Most Hongkong-Zhuhai-Makau miał nawiązywać do konstrukcji powstałej wcześniej pomiędzy Danią i Szwecją, zwaną Oresund. Projekt połączenia Hongkongu z Makau przeprawą mostową został po raz pierwszy zaproponowany przez założyciela firmy nieruchomości Hopewell Holdings, Gordona Wu w latach 80. XX wieku. Realizacja projektu wówczas była niemożliwa ze względu na niedobór pracowników i limitowane zasoby naturalne Hongkongu. W kolejnych latach priorytetem była budowa nowego lotniska w Hongkongu – Chek Lap Kok na wyspie Lantau. W latach 2003–2006, gdy pozwolił na to dynamiczny rozwój ekonomiczny regionu, zlecono przeprowadzenie badań warunków budowy mostu.

Budowę rozpoczęto w 2009 roku, a do użytku most miał zostać oddany w 2016 roku. Budowa zaliczyła jednak dwuletnie opóźnienie. Konstruktorzy musieli pokonać wiele wyzwań o niespotykanej dotąd skali i złożoności, m.in. pod względem technicznym, hydrologicznym, meteorologicznym, logistycznym czy administracyjnym. Meng Fanchao, główny inżynier mostu, w wywiadzie dla chińskiej telewizji CGTN, wyjaśnił, że “projektanci byli zmuszeni do kompletnej zmiany podejścia w planowaniu i organizacji budowy mostu, które zostały zdefiniowane przez dużą skalę, prefabrykację, standaryzację i montaż w warunkach morskich“.

Most Hongkong-Zhuhai-Makau
Most Hongkong-Zhuhai-Makau/Wikimedia Commons

Jednym z najpoważniejszych wyzwań była konieczność osadzenia głównej konstrukcji nośnej w słabej warstwie geologicznej, a przy tym uwzględnienie dużego zróżnicowania geologicznego terenu. Dodatkowo, mosty podwieszone znajdują się w miejscu podatnym na drgania wywołane silnym wiatrem. Konieczne było więc zbudowanie odpowiednich modeli (w skali 1:50 i skali 1:20 oraz modelu pełnego mostu w skali 1:70) i przetestowanie ich w tunelu aerodynamicznym w badaniach wibracji indukowanej wirami powietrza (vortex-induced vibrations – VIV).

Konstrukcja została otwarta dla ruchu samochodowego 23 października 2018 roku. Na otwarciu obecny był przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej, Xi Jinping. Ceremonia otwarcia została zorganizowana w zakładach odprawy imigracyjnej, na jednej ze sztucznych wysp. Wzięło w niej udział ok. 700 gości.

Najdłuższy podwodny tunel na świecie

Na most składają się drogi łączące, wiadukty i tunele między Zhuhai i Hongkongiem. Co więcej, niemal 7-kilometrowy odcinek zanurzony jest w podwodnym tunelu na głębokości 45 metrów. Było to konieczne, bo most przecina morze w delcie Rzeki Perłowej. Nie mógł blokować w żaden sposób swobodnego ruchu statków. Co ważne, bliskość lotniska w Hongkongu nie pozwalała na budowę mostu o pylonach wyższych niż 88 metrów, więc konieczne było zejście pod wodę.

Całkowita długość tunelu wynosi 6,75 km, w tym pod wodą znajduje się ok. 5,7 km konstrukcji. Jest to obecnie najdłuższy podwodny tunel na świecie, osadzony na dnie morskim na głębokości 44,5 m. To zrodziło kolejne trudności dla architektów. Tunel musi być odporny m.in. na duże ciśnienie i czynniki korozyjne występujące w wodzie i glebie morskiej. Cały most, wraz z tunelem, musi opierać się tajfunom i trzęsieniom ziemi.

Przejście z mostu do tunelu mogło być zrealizowane tylko przez dwie nowo usypane wyspy, usytuowane od najbliższego lądu od kilku do kilkunastu kilometrów. Obecnie na wyspie o powierzchni blisko 209 ha, usytuowanej obok portu Zhuhai, mieszczą się: centrum zarządzania mostami, służby drogowe i ratownicze oraz punkty poboru opłat.

Do tego zbudowano specjalne skrzyżowania i kanały łączące uławiające zmianę ruchu z lewostronnego na prawostronny. W Hongkongu i Makau obowiązuje ruch lewostronny, ale na terytorium Chin obowiązuje ruch prawostronny. Przeprawa nie jest obsługiwana przez transport publiczny, choć kursują specjalne autobusy dla kierowców, którzy nie mają zezwoleń na przejazd.

Most Hongkong-Zhuhai-Makau
Most Hongkong-Zhuhai-Makau – wjazd do tunelu, Wikimedia Commons

Most na którym kierowcy nie mogą ziewać

Przeprawa Hongkong-Zhuhai-Makau skróciła podróż między Hongkongiem a Zhuhai z 4 godzin do 30 minut. To wielkie ułatwienie dla 68 milionów osób, które zamieszkują region. Jednak na najdłuższy most świata nie może wjechać każdy. Trzeba uzyskać pozwolenie, by przejechać całą trasę, a do tego wnieść opłatę. Projektując most założono, że każdego dnia będzie przez niego przejeżdżać ok. 9,2 tys. pojazdów. W miarę pojawiania się alternatywnych dróg, wartości te zmniejszono.

Projektując most przewidziano, że taka trasa może powodować senność u kierowców. Aby nie dochodziło z tego powodu do wypadków, wzdłuż mostu rozmieszczono specjalne kamery wykrywające ziewanie. Jeśli ktoś ziewnie trzy razy, wówczas system komputerowy powiadamia służby. Policja nieustannie monitoruje most, by nie dopuścić do ewentualnych ataków terrorystycznych.

Most śmierci

Ze względu na liczbę ofiar, którą pochłonęła budowa mostu, nazywa się go “mostem śmierci – oficjalne dane mówią o 18 zmarłych pracownikach – co najmniej 9 osób po stronie Hongkongu. Nie podano jak wielu pracowników zostało rannych, ale podobno do poważnych wypadków dochodziło niemal codziennie podczas budowy.

Jak zwracają uwagę ekolodzy, most zniszczył lokalny ekosystem oraz przetrzebił populację delfina chińskiego. WWF twierdzi, że straty jakie most Hongkong-Zhuhai-Makau wyrządził lokalnej przyrodzie są już nie do naprawienia. Władze tłumaczą się, że budując rekordową przeprawę morską dbano o ochronę lokalnej fauny i flory, przez co doszło do opóźnienia prac. Budując most Hongkong-Zhuhai-Makau m.in. zaniechano stosowania młotów udarowych do wbijania pali w dno zatoki dla ograniczenia hałasu i drgań podwodnych.

CZYTAJ WIĘCEJ: Chiny przegrały wojnę z wróblami. Zginęło kilka milionów osób

Budowa mega mostu. Koszty i możliwości

Budowa mostu pochłonęła 400 000 ton stali. Dla porównania, tyle byłoby potrzebne, by zbudować 60 wież Eiffla. Koszty budowy mostu, dróg łączących i sztucznych wysp sięgnęły ponad 20 mld dolarów, a sam most kosztował blisko 7 mld dol. Chińskie władze twierdzą, że eksploatacja mostu wkrótce może przynosić krajowi blisko 1,5 bln dol. zysku. Jak się jednak okazuje, most zarabia na przejazdach ok. 86 mln dol. rocznie. Nie wiadomo jakie są koszty utrzymania mostu Hongkong-Zhuhai-Makau, ale podobno wynoszą jedną trzecią tej kwoty. Chodzi jednak o coś znacznie więcej niż tylko “grosze” zarabiane na wydawaniu pozwoleń na przejazd mostem.

Przeprawa to kluczowy element rozwoju Delty Rzeki Perłowej, która jest jedną z największych stref transportowo-przeładunkowych na świecie, z takimi portami morskimi jak Hongkong, Shenzhen i Kanton (Guangzhou). Trafia tam rocznie ponad 63 mln kontenerów (TEU), a lotniska wokół zatoki obsługują nawet 140 milionów pasażerów. Co więcej, miasto Shenzhen, graniczące z Hongkongiem, jest największym skupiskiem zakładów przemysłu elektronicznego i nazywa się je chińską Doliną Krzemową. Jak napisał Krzysztof Dąbrowiecki, “eksperymentalny obszar ekonomiczny w tym rejonie niewątpliwie stał się motorem ekonomii Chin i fabryką dla całego świata”.

Most ma również znaczenie symboliczne. To pierwszy raz, gdy trzy strony wspólnie pracowały nad jednym projektem. Meng Fanchao ogłosił, że powstał nie tylko most jako budowla, ale przede wszystkim stworzono “przekaz kulturowy”.

Krytycy nazywają most Hongkong-Zhuhai-Makau mianem “wielkiego białego słonia”, który nie zapewnia żadnego zwrotu ekonomicznego. Zwolennicy przekonują, że to sprawa drugorzędna, bo most ma znaczenie symboliczne, ponieważ zapewnia połączenie Hongkongu z kontynentem

– pisze Komputer Świat.

Most Hongkong-Zhuhai-Makau ma konkurencję. Powstaje nowa mega konstrukcja

Most Hongkong-Zhuhai-Makau ma żywotność oszacowaną na 120 lat. Jego blask może przygasnąć znacznie wcześniej. W budowie znajduje się już 24-kilometrowy most Shenzhen – Zhongshan, który oddalony jest o kilkadziesiąt kilometrów na północ od HZMB. Połączy brzegi zatoki w obrębie chińskiego terytorium. Co najważniejsze, zagwarantuje większą łatwość i wygodę przejazdu, bez ograniczeń związanych z odprawami na granicach. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zostanie oddany do użytku już w 2024 roku. Będzie to trzeci obiekt mostowy przecinający Zatokę Perłową. Jak zapowiadają Chiny, wówczas Zatoka Perłowa rozwinie się w zawrotnym tempie i stanie się największym na świecie hubem technologicznym, deklasując San Francisco, Tokio i Nowy Jork.

Źródło: Komputer Świat, Biblioteka Nauki, Krzysztof Dąbrowiecki “Morska przeprawa mostowa
Hongkong – Zhuhai – Makau”, CNN Travel, Inżyniera.com/Magdalena Januszek – “Najdłuższa na świecie przeprawa mostowo-tunelowa już otwarta”

Foto: Wikimedia Commons/N509FZ

Więcej wiedzy? Zobacz Instagram i Facebook

The 34-mile-long Zhuhai-Macau bridge opens in Hong Kong

A tour of the Hong Kong–Zhuhai–Macau mega bridge

Źródło zdjęcia: