Niezwykła misja NASA. Kosmiczna toaleta za 23 miliony dolarów!

Niezwykła misja kosmiczna NASA. Amerykańska agencja kosmiczna wyśle na orbitę nowoczesną toaletę za 23 miliony dolarów. Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) dostanie upgrade, a załatwianie potrzeb fizjologicznych w kosmosie stanie się prostsze i przyjemniejsze.

Jak astronauci na stacji kosmicznej załatwiają potrzeby fizjologiczne? NASA również się nad tym zastanawia i chce usprawnić korzystanie z toalety w kosmosie. Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) otrzyma znaczący upgrade. Amerykańska agencja kosmiczna planuje wysłać astronautom nowoczesną ubikację przystosowaną do załatwiania się bez grawitacji (zero-gravity toilet).

Toaleta w kosmosie

Kosmiczna toaleta jest wyposażona w specjalny system zasysający. W przeciwieństwie do prototypu, tym razem agencja zapewnia, że urządzenie będzie komfortowe także dla kobiet, o co zabiegała kierowniczka projektu NASA Advanced Exploration Systems Logistics Reduction Melissa McKinley. Kluczowym elementem jest dążenie do optymalizacji masy i użycia energii, które są bardzo ważnymi elementami projektu statku kosmicznego.

NASA testuje nowoczesną ubikację UWMS przed wysłaniem w kosmosŹródło zdjęcia: Facebook/Technology Society
NASA testuje nowoczesną ubikację UWMS przed wysłaniem w kosmos

Wyobraźcie sobie, że macie odkurzacz zamontowany w sedesie. Włączasz wielki wentylator, który wciąga wszystko co wydalisz – opisuje nową toaletę astronautka Jessica Meir. (BBC)

Toaleta nosi nazwę Universal Waste Management System (UWMS) i jest wykonana z tytanu. Dla zachowania prywatności jest umieszczona w specjalnej kabinie. Będzie w inteligentny sposób zasysała produkty ludzkiej przemiany materii, a ciąg powietrza prześle mocz i kał do osobnych pojemników, o co zadba wydrukowany w 3D tytanowy separator z dwoma wentylatorami. Urządzenie jest tak zaprojektowane, że „dwójeczkę” i “jedyneczkę” można robić jednocześnie. Przepływ powietrza uruchamiany jest automatycznie po podniesieniu pokrywy toalety, co pomaga także w kontroli zapachów.

Toaleta UWMS jest wyposażona w specjalny lejek na mocz. Do tego zamontowano uchwyty na stopy i ręce, by poradzić sobie z brakiem grawitacji podczas wydalania. Co więcej, urządzenie jest w stanie oczyścić zużytą wodę i mocz zgodnie z zasadą „dzisiejsza kawa jest jutrzejszą kawą”.

Jak astronauci załatwiają się w kosmosie?

Nowoczesna kosmiczna toaleta waży 45 kilogramów i 71 centymetrów wysokości. Model jest 65% mniejszy i 40% lżejszy od toalet, z których teraz astronauci korzystają w kosmosie – pisze BBC.

Toaleta na misje kosmiczne

Koszt budowy urządzenia i wysłania go w kosmos wynosi 23 miliony dolarów. Prace nad nim trwały 6 lat. BBC podaje, że umieszczenie go na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej to dopiero pierwszy krok i początek 3-letnich testów w warunkach mikrograwitacji. NASA zapowiada, że jeśli nowa technologia się sprawdzi, to futurystyczna ubikacja będzie wykorzystana w przyszłych misjach księżycowych i zostanie zamontowana w kapsule Orion. Agencja kosmiczna chwali się, że projektanci spędzili mnóstwo czasu na konsultacjach z astronautami, by toaleta była wygodniejsza w siedzeniu, a odpływ lepiej odprowadzał nieczystości.

Toilet in space station, uses by astronauts in space

Opublikowany przez Science Of Space Wtorek, 27 marca 2018

Toaleta miała polecieć w kosmos na pokładzie kapsuły ładunkowej Northrop Grumman Cygnus w ramach rutynowej misji zaopatrzeniowej. Start był planowany w czwartek z Wallops Island (Virginia). Misja została jednak przerwana na 3 minuty przed startem z powodu problemów technicznych.

• NASA testuje nowoczesną ubikację UWMS przed wysłaniem w kosmos: Facebook/Technology Society