Jak powstało życie na Ziemi? Odkrycie NASA w kosmosie i niezwykła cząsteczka

Naukowcy NASA ogłosili niezwykłe kosmiczne odkrycie. Tytan, czyli największy księżyc Saturn, może skrywać tajemnicę ludzkiego DNA. Została w jego atmosferze odkryta cząsteczka C3H2, która sprawiła, że pojawiło się życie na Ziemi.

Skąd wzięło się życie na Ziemi? Czyżby ludzie pochodzili z kosmosu jak zakłada to panspermia? Odkrycie naukowców NASA rzuca nowe światło na pochodzenie życia. W atmosferze Tytana, czyli największego księżyca Saturna, za pomocą sieci radioteleskopów ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) w Chile, została odkryta niezwykła cząsteczka. To rzadka molekuła cyklopropenyliden (C3H2). Naukowcy o odkryciu poinformowali na łamach „The Astronomical Journal”.

Życie w kosmosie i życie na Ziemi – odkrycie NASA

Warto wspomnieć, że ta cząsteczka dobrze znana jest na Ziemi. Astrobiolodzy twierdzą, że  może ona być prekursorem  powstania złożonych form życia i brała udział w tworzeniu ludzkiego DNA. Obecnie nie występuje na naszej planecie. Jak wyjaśnia Dziennik Naukowy, ta prosta cząsteczka oparta na węglu może być prekursorem bardziej złożonych związków, które mogą tworzyć życie.

Naukowcy od dawna zwracają uwagę, że atmosfera Saturna jest podobna do ziemskiej i dominuje w niej azot. To właśnie dlatego podejrzewają, że właśnie na Tytanie znajdą różnorodne formy życia. Cząsteczka do tej pory była wykrywana obłokach gazu i pyłu, które unoszą się między układami gwiezdnymi.  Nigdy jednak nie odnaleziono jej w atmosferze żadnej innej planety czy księżyca.

Historia i ewolucja życia na Ziemi

Skąd cząsteczka C3H2 wzięła się na Tytanie? Jak wyjaśnia tech.wp.pl, księżyc Saturna jest obecnie w stadium rozwoju przypominającym Ziemię sprzed ok. 3 mld lat. Zachodzą tam podobne zjawiska, jakie zachodziły na wczesnej i młodej Ziemi. To właśnie wtedy w gęstej atmosferze zachodziły kluczowe reakcje chemiczne, które zaowocowały pojawieniem się żywych organizmów Tym samym obserwacja Tytana może wyjaśnić nam, jakie były początki życia na Ziemi i jak przebiegała jego ewolucja.

NASA, Tytan i misja kosmiczna Dragonfly

Już wkrótce badania Tytana ruszą pełną parą. NASA zapowiada, że już w 2027 roku wystartuje misja badawcza, która być może pozwoli uzyskać  dowody na istnienie życia na księżycu Saturna. Jak zapowiada amerykańska agencja kosmiczna, dron wyposażony w adioizotopowy generator termoelektryczny, osiem rotorów i zestaw instrumentów badawczych wyląduje na obiekcie w 2034 roku.

Gęsta atmosfera Tytana utrudnia obserwacje powierzchni tego księżyca. Ale wydaje się pełna reakcji chemicznych. To dlatego naukowcy są zainteresowani tym księżycem. Jest on celem nadchodzącej misji NASA – Dragonfly – pisze Dziennik Naukowy.

• Jak powstało życie na Ziemi? NASA i niezwykła cząsteczka na Tytanie: Comfreak z Pixabay