Życie na Marsie. Naukowcy ostrzegają, że lot na Marsa może je unicestwić

Życie na Marsie? Naukowcy: trzeba opóźnić lot na Marsa

Kiedy załogowy lot na Marsa? Niespodzianka – naukowcy chcą opóźnić termin, a nawet sugerują zaniechanie podróży na Czerwoną Planetę. Z najnowszych naukowych doniesień wynika, że życie na Marsie mogłoby nie przetrwać kontaktu z człowiekiem.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez amerykański Uniwersytet w Northwestern, jest stanowczo za wcześnie na lot na Marsa. Naukowcy twierdzą, że istnieje ogromna szansa, że odkrylibyśmy na Marsie ślady życia… i to wciąż aktywnego! Próbki gruntu marsjańskiego, które dotrą na Ziemię na początku lat trzydziestych, prawdopodobnie zawierają w sobie na to dowody. Jeśli jednak człowiek rozpocznie eksplorację Czerwonej Planety, możemy tego życia nigdy nie odkryć.

Opóźnić lot na Marsa? Życie na Czerwonej Planecie

Mars jest wyjątkowo nieprzyjazny dla życia ze względu m.in. na zakresy temperatury, cienką atmosferę i wysoki poziom promieniowania UV. Amerykańscy naukowcy wierzą jednak, że bakterie mogły przetrwać miliony lat pod powierzchnią Marsa. Co więcej, nie wykluczają też, że mikrobiologiczne życie na Marsie może się co pewien czas odradzać. Uderzenia meteorytów mogłyby podgrzewać powierzchnię planety i roztapiać lód, stwarzając okresowe warunki do rozmnażania się mikroorganizmów.

Ziemskie bakterie na Marsie

Stworzono symulację warunków panujących na Marsie, a następnie skierowano promieniowanie w kierunku 6 rodzajów bakterii. Okazuje się, że ziemskie mikroorganizmy byłyby w stanie przetrwać pod powierzchnią Marsa przez setki milionów lat.

National Geographic pisze, że istnieje ziemska bakteria, która mogłaby przetrwać pod powierzchnią Marsa nawet 280 milionów lat. Jest to Deinococcus radiodurans, do której przylgnęło określenie „Conan the Bacterium”.

Łazik Perseverance zebrał próbki gruntu marsjańskiego, a po upływie dekady dotrą one na Ziemię. Wtedy będziemy mogli się dowiedzieć, jaką tajemnicę skrywa przed nami Czerwona Planeta – pisze Radio ZET.

Zdaniem naukowców z Uniwersytetu w Northwestern, lot na Czerwoną Planetę wywołałby nieodwracalne szkody. Ludzie byliby źródłem miliardów ziemskich bakterii i już nie udałoby się ustalić, czy na Marsie kiedyś było życie. Znawca kosmosu Radosław Kosarzycki  ostrzega, że „lecąc na Marsa zbyt szybko, przed jego gruntownym zbadaniem, stracimy okazję na pewne odkrycie pierwszego przypadku życia pozaziemskiego”

Zdaniem naukowców, są duże szanse na to, że na Marsie istniało kiedyś życie. Gdy łazik Perseverance wylądował w kraterze Jezero, dowiedzieliśmy się, że znajdowało się tam jezioro sięgające głębokości 250 metrów. Nie wiadomo jednak co stało się z występującymi w nim mikroorganizmami. Portal Scienceschoiol.org ostrzega, że jeśli przetrwały, to obecność człowieka może „spowodować walkę między życiem marsjańskim a ziemskim”.

Raport Living Planet Report - populacja zwierząt spada, zagrożone gatunki znikają Previous post Populacja zwierząt spadła o 69%. Living Planet Report i zagrożone gatunki