W Polsce powstanie pierwszy monorail, czyli kolejka nadziemna. Takie rozwiązanie zapowiadano już od dawna, ale wreszcie zostanie wcielone w życie. Zmiana w przepisach sprawi, że taką kolejką wkrótce przejdziemy się w Rzeszowie.
Monorail to kolejka naziemna, nazywana również sky-shuttle. Umieszcza się ją na słupach, a wagoniki poruszają się po szynach. Koła nie są jednak umieszczane pionowo jak w samochodzie, ale poziomo i nie stykają się ze ściankami konstrukcji. To popularna alternatywa np. dla metra. Wkrótce będą się nią mogli pochwalić rzeszowianie.
Monorail w Rzeszowie – będzie kolejka nadziemna
Monorail w Rzeszowie powstanie dzięki chińskim konstruktorom, ich elektrycznym wagonikom oraz polskiej stali z Częstochowy. Jak podaje „Wirtualna Polska” taka technologia w Polsce to już nie tylko marzenia, ale konkretne plany, ponieważ władze Rzeszowa podpisały list intencyjny z firmą Suningwell (dzierżawca Huty Częstochowa). Miałaby wyprodukować wszelkie części stalowe do rzeszowskiej kolejki, takie jak np. szyny, słupy oraz blachy do budowy wagoników. Firma CCCC – China Communications Construction Company Ltd. wykonała już wstępne studium projektu i ma dostarczyć niezbędną technologię. Za wagoniki miałaby odpowiadać chińska firma BYD
CCCC to potężna firma, była zaangażowana w m.in. budowę 55-kilometrowego mostu między Hong-Kongiem i Makau, budowę systemów transportu łączących miasta z lotniskami, portami etc. – przypomina WP.pl
Zalety monorail
Dyrektor Ośrodka Certyfikacji Transportu dr inż. Andrzej Kochan zwraca uwagę, że takie rozwiązanie jak kolejka nadziemna nie ingeruje w infrastrukturę miasta, a dodatkowo może być to środek transportu całkowicie zautomatyzowany i pozwolić na oszczędność miejsca w przestrzeni publicznej. Kolejne źródła podają, że taka kolejka jest także bardzo szybka i łatwa do zbudowania, a akumulatory umieszczone w wagonikach nie emitują dużo hałasu i zanieczyszczeń.
Podpisano dokumenty, zmieniono przepisy
Na drodze do marzeń stało do tej pory polskie prawo, a właściwie brak odpowiednich przepisów wykonawczych. Jednak jak informują media, 25 maja w rzeszowskim ratuszu odbyło spotkanie z Wiceministrem Sprawiedliwości Marcinem Warchołem, prof. Choromańskim z Politechniki Warszawskiej oraz Bartoszem Jakubowskim, przedstawicielem Biura Legislacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości. Dotyczyło właśnie zmian w przepisach dotyczących transportu publicznego, umożliwiających budowę kolejki nadziemnej monorail w Rzeszowie .
To kamień milowy pod to, aby monorail w polskim otoczeniu prawnym funkcjonował – ogłosił Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa.
Kiedy monorail w Polsce? Sama budowa kolejki nadziemnej miałaby ruszyć za ok. 2 lata. Przez kolejny rok mają odbywać się spotkania z przedstawicielami CCCC i wizje lokalne w celu stworzenia projektu. Koszt budowy szacowany jest na 800 milionów złotych. Jak podaje transport-publiczny.pl, trasa miałaby łączyć Uniwersytet Rzeszowski, Politechnikę Rzeszowską, centrum i dworzec kolejowy.
Kiedy kolejka nadziemna w Rzeszowie?
Projekt ustawy zostanie jeszcze w tym tygodniu wysłany do Rady Ministrów. Następnie trafi do Sejmu, Senatu i Prezydenta. Gdy zostanie przyjęty, w Ministerstwie Infrastruktury w ciągu 18 miesięcy od wejścia ustawy w życie muszą zostać przygotowane przepisy szczegółowe dotyczące monoraila. To oznacza, że kolej nadziemna mogłaby w Rzeszowie zacząć powstawać najwcześniej w drugiej połowie 2022 r. – informuje transport-publiczny.pl.
Źródło zdjęcia:
- Monorail w Rosji (Moskwa): Facebook/Bassam Almansoury/bridges Friends
- W Polsce powstanie pierwszy Monorail. Reszów świętuje: Paul Brennan from Pixabay