Budowa Ziemi nowe odkrycie, Naukowcy twierdzą, że istnieje kolejne jądro Ziemi

Budowa Ziemi i odkrycie. „Ukryta struktura wewnątrz planety”

Jaka jest budowa Ziemi? Każdy pamięta z lekcji geografii, że główne warstwy Ziemi to skorupa, płaszcz, jądro zewnętrzne i jądro wewnętrzne. Jednak podręczniki do geografii być może trzeba napisać na nowo, a naukowcy twierdzą, że w wewnętrznym jądrze ukryte jest kolejne jądro, o którym do tej pory nie wiedzieliśmy.

Budowa Ziemi i zaskakujące odkrycie. Naukowcy z Australii twierdzą, że nasza planeta jest zbudowana w inny sposób, w porównianiu z tym co zapisano w podręcznikach. Ich zdaniem, w wewnętrznym jądrze Ziemi znajduje się kolejne, jeszcze głębsze jądro. Podejrzewano to co prawda od wielu lat, ale dopiero teraz badania wydają się to potwierdzać.

Budowa Ziemi i nowe odkrycie

Dotychczasowe badania wnętrza Ziemi opierają się na analizach fal sejsmicznych wywołanych przez trzęsienia Ziemi, docierających do sejsmometrów rozmieszczonych w różnych częściach świata. Na przestrzeni dekad zebrano mnóstwo danych, aby teraz wykorzystać je w badaniach i analizach. Geolodzy z Australian National University sądzą, że istnieje piąta warstwa Ziemi.

Naukowcy stworzyli specjalny algorytm, który opiera się na danych dotyczących czasu, jakiego fale sejsmiczne potrzebują, aby przebyć drogę przez wnętrze Ziemi. Wykorzystali w tym celu informacje zgromadzone przez Międzynarodowe Centrum Sejsmologiczne (International Seismological Centre, ISC).

Algorytm przeanalizował  dane w poszukiwaniu dowodów na istnienie zmian w strukturze najgłębszej części wewnętrznego jądra Ziemi. Okazuje się, że budowa Ziemi wciąż skrywa wiele tajemnic. Wyniki najnowszych badań są niespójne z obecnymi modelami struktury naszej planety.

Badania anizotropii jądra wewnętrznego wskazują, że jego wewnętrzna część zmienia właściwości fal sejsmicznych inaczej niż zewnętrzna – wyjaśnia spidersweb.pl.

Nowe badania wnętrza Ziemi

Próbując wyśledzić zmiany w strukturze żelaza (główny pierwiastek jądra Ziemi), algorytm wykrył zmiany w jądrze wewnętrznym. Sugerują „istnienie nowej, wcześniej nieznanej „linii granicznej”. Może ona rozciągać się około 650 km od środka Ziemi”. Ta wiedza może być kluczowa aby zrozumieć ewolucję rdzenia planety. Zapowiedziano już, że przyszłe badania geologiczne mają skupiać się na analizie korelacji sejsmograficznych pól falowych.  Czy wkrótce wszystkie podręczniki do geografii trzeba będzie napisać od nowa?

Odkrycie naukowców z Australii sugeruje, że 4,5 miliarda lat temu (we wczesnych latach ewolucji Ziemi) mogło mieć miejsce dotychczas nieznane wydarzenie, które znacząco wpłynęło na strukturę naszej planety – wyjaśnia National Geographic.

Budowa Ziemi