Wulkan Yellowstone - wybuch? Nowe informacje i badania

Wulkan Yellowstone: 2 razy więcej magmy niż sądzono

Czy grozi nam wybuch wulkanu Yellowstone? Okazuje się, że komora magmowa pod superwulkanem zawiera nawet do dwóch razy więcej stopu, niż wskazują poprzednie szacunki.

Wulkan Yellowstone i nowe informacje o komorze magmowej superwulkanu. Geolodzy z Uniwersytetu Illinois po raz kolejny przeprowadzili analizę nagrań fal sejsmicznych. Czy rzeczywiście szykuje się gigantyczna erupcja wulkaniczna jak w filmie „2012”, która zniszczy słynny park narodowy w stanie Wyoming i całe USA? Jak czytamy na łamach „Science”, na razie koniec świata nam nie grozi i możemy spać spokojnie, ale…

Wulkan Yellowstone i nowe wyniki badań. Kiedy wybuch?

Jak wyjaśniają geolodzy, którymi kierował geolog Ross Maguire z Uniwersytetu Illinois w Urbanie i Champaign (UIUC), zawartość procentowa stopu w kalderze może wpłynąć na prawdopodobieństwo wybuchu superwulkanu. Do tej pory sądzono, że 10% komory magmowej to stop. Jak jednak wynika z badań przeprowadzonych w latach 2000-2018, zbiornik magmy pod superwulkanem może zawierać od 16 do nawet 20 proc. stopionej frakcji. Wiadomo również, że stop położony jest relatywnie płytko pod powierzchnią, bo na głębokości od 3 do 8 kilometrów.

O superwulkanie co jakiś czas bywa głośno z uwagi na ewentualne ryzyko jego erupcji. Patrząc na dość regularny cykl ostatnich epizodów wulkanicznych (2,1 mln lat temu, 1,3 mln lat temu i 664 tys. lat temu), wydaje się, że do kolejnego dojdzie jeszcze w erze człowieka – przypomina Focus.pl.

Czy za chwilę nastąpi wybuch Yellowstone i powinniśmy już żegnać się z rodzinami? Spokojnie, bez paniki. Geolodzy uspokajają, że aby doszło do erupcji, potrzeba od 35 do 50 proc. stopionej frakcji magmy w komorze. Ponadto, nie odnotowano sygnałów świadczących o zbliżającej się erupcji wulkanicznej. Jednak geolodzy zwracają uwagę, że określenie ilości stopu pod wulkanem, to tylko jeden ze wskaźników, które wskazują na potencjalny wybuch. Nie ukrywają również, że chociaż ich metoda badawcza jest oparta na najnowszych rozwiązaniach, to nie jest niezawodna. Zespół mógł również przeoczyć obszary, w których znajduje się więcej płynnej magmy.

Yellowstone to jeden z największych aktywnych wulkanów na świecie. Do ostatniej erupcji doszło ok. 640 tys. lat temu i była to erupcja najwyższym stopniu w 8-stopniowej skali VEI (Indeks Eksplozywności Wulkanicznej). Ostatni wypływ lawy nastąpił, gdy Ameryki Północnej nie zamieszkiwali jeszcze ludzie.

Wcześniejsze badania falami sejsmicznymi wykazały, że w Yellowstone znajdują się dwie komory magmowe. Jedna na głębokości ok. 5–10 km pod ziemią, a druga ok. 20–50 km. Naukowcy twierdzą również, że ich badania wcale nie muszą oznaczać, że od ostatnich 20 lat przybyło płynnej magmy pod kalderą Yellowstone – pisze National Geographic.

Źródło: Focus.pl, Science, NAtional Geographic