Chiński pociąg Sirius na polskich torach? Są problemy

Jak ogłosił czeski przewoźnik kolejowy Leo Express, chiński pociąg Sirius zalicza opóźnienie i nie wyjedzie w 2020 roku na tory. Jest jednak nadzieja, że nowoczesny pociąg, jeśli już zacznie przewozić pasażerów, pojawi się również na polskich torach, bo przewidywane są kursy międzynarodowe.

Czeski przewoźnik kolejowy Leo Express niedawno zapowiadał, że chiński pociąg Sirius przejdzie testy na przełomie 2019/2020 roku i wkrótce odbędą się kursy z pasażerami. Pierwszy sześcioczłonowy zespół trakcyjny dotarł do Republiki Czeskiej już we wrześniu 2019 roku. Jednak połowie obecnego pojawiły się kolejne informacje o opóźnieniach i teraz jest to już pewne – niemożliwe jest, aby produkowany przez CRRC pociąg Sirius wyjechał na trasę z pasażerami w 2020 roku.

Koronawirus w Czechach kontra pociągi Leo Express

Rzecznik prasowy Leo Expressu Emil Sedlařík przewiduje, że homologacja dla nowych pociągów nastąpi dopiero na początku 2021 roku. Jako powód podaje się epidemię koronawirusa, która nie pozwoliła na dotarcie do Czech wielu chińskim specjalistom odpowiedzialnym za konstrukcję i nadzór procesu homologacyjnego Syriuszy.

Jak podaje portal Rynek Kolejowy, najnowszy pociąg CRRC wciąż ma za sobą jedynie testy ruchowe na tzw. małym torze testowym w Velimiu. Nie odbył się ani jeden przejazd po dłuższej trasie, ale obecnie dogadywane są szczegóły dotyczące harmonogramu dalszych jazd próbnych. Na drodze do sukcesu może jednak stanąć koronawirus w Czechach.

fot. Vladimír Fišar

Opublikowany przez LEO Express okiem fanów Czwartek, 14 listopada 2019
Czeska kolej w Polsce?

Portal gadzetomania.pl podaje, że chiński pociąg Sirius, jeśli wejdzie do użytku, może dotrzeć także do Polski. Przewoźnik Leo Express zapowiedział bowiem trasy krajowe oraz międzynarodowe obejmujące właśnie Polskę i Słowację. Wiadomo również, że Leo Express może zakupić 30 takich pociągów.

Leo Express Sirius – projekt, informacje i prędkość

Jak przypomina Rynek Kolejowy, pociąg Sirius został zaprojektowany przez Leo Express i jego partnerów w oparciu o sugestie pasażerów. Nazwa została wybrana spośród 4 tys. propozycji nadesłanych przez klientów przewoźnika i ogłoszono ją na Manifesto Market w Pradze. To właśnie pasażerowie stworzyli koncepcję pociągu, a „wewnętrzny układ jednostek i poszczególnych elementów został zaprojektowany zgodnie z ich potrzebami” co było monitorowane za pomocą ankiet.

Pociąg Sirius to w założeniu bardzo ekologiczny środek transportu. Został zaprojektowany tak, aby pochwalić się wysokim stopniem odzysku energii i niższym zużyciem dzięki lekkiej aluminiowej konstrukcji. 

Ezt, których pudła wykonano z aluminium, są dwusystemowe. Mogą się rozpędzać do 160 km/h. Są długie na 111 metrów. Mogą zabrać na pokład 300 pasażerów na miejscach siedzących. Jeśli pasażerowie zdecydują się podróżować pociągiem zamiast samochodem, zaoszczędzą 97% energii i przyczynią się do obniżenia emisji. Pociąg nie posiada barier dla rodziców z wózkiem, dla pasażerów na wózkach inwalidzkich oraz podróżujących z rowerami. Całkowita wartość transakcji wynosi 5 miliardów czeskich koron. – podaje rynek-kolejowy.pl

Źródło zdjęcia: