Kawa i kofeina – jaki wpływ na zdrowie ma codzienne picie kawy?

Jaki jest wpływ kawy i kofeiny na zdrowie? Czy codzienne picie kawy może być groźne dla zdrowia? Ile można dziennie pić kawy i jaka jest zalecana dzienna dawka kofeiny? Kolejne badania przynoszą odpowiedzi na te pytania. Okazuje się, że poranna kawka może uchronić przed wieloma chorobami… ale nadmiar kofeiny może poważnie zaszkodzić.

Kawa i kofeina to dla większości z nas obowiązkowy rytuał każdego poranka. Niektórzy obawiają się jednak, że wpływ kawy na zdrowie może być negatywny, więc ograniczają jej spożycie. Nie ma powodów do paniki. Jak podają liczne źródła, kawa w racjonalnych dawkach jest dobra dla zdrowia, chociaż jak zwraca uwagę Business Insider, w większości przypadków nie da się jednoznacznie określić, że to właśnie picie kawy pozytywnie wpływa na poszczególne aspekty zdrowia.

Wpływ picia kawy na serca

Picie kawy ma korzystny wpływ na serce i pracę układu sercowo-naczyniowego. Jeśli pijecie 2-4 filiżanki dziennie, ryzyko wystąpienia chorób serca spada o nawet 19%.

Badania wskazują, że dwie filiżanki kawy dziennie zmniejszają ryzyko przedwczesnej śmierci w wyniku chorób serca, chorób płuc, udaru, infekcji, upadków, ale nie w wyniku chorób nowotworowych. Więcej niż trzy filiżanki czarnej herbaty dziennie zmniejszają ryzyko chorób serca i prawdopodobnie też innych – pisze Radio ZET.

Picie kawy i cukrzyca

Okazuje się również, że picie kawy zalecane jest dla osób z cukrzycą typu II. Filiżanka kawy dziennie sprawia, że ryzyko rozwoju choroby spada o 7%, ponieważ przeciwutleniacze zawarte w kawie wpływają korzystnie na metabolizm cukru w organizmie. Warto jednak wspomnieć, jak wynika to z badań, że kofeina wpływa na metabolizm glukozy, co może podnieść poziom cukru we krwi.

Kawa może również być wskazana dla osób z nowotworami

Dietetyk i trener personalny Patrycja Jeziak na łamach „Wprost” zaleca picie kawy, ponieważ może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i pęcherza moczowego.

To, co jemy ma ogromny wpływ na ryzyko wystąpienia nowotworu. Wiele badań pokazuje, że kawa pomaga je zmniejszyć, przynajmniej w przypadku niektórych odmian raka. Szczególnie dotyczy to nowotworów wątroby, jelita grubego, prostaty czy narządów mowy – pisze BusinessInsider.

Picie kawy kontra demencja i Alzheimer. Kawa pobudza mózg?

Na łamach European Journal of Neurology opisano badania, z których wynika, że kawa ma pozytywny wpływ na mózg. Może hamować rozwój demencji i choroby Alzheimera. Codzienna dawka kawy zmniejsza ryzyko tych chorób nawet o 16%. Chociaż kawa jest dobra dla mózgu, to ma swoją ciemną stronę, którą jest kofeina. Może upośledzać neurogenezę w hipokampie.

Zdrowie.wprost.pl. dodaje, że picie kawy może chronić nawet przed chorobą Parkinsona, ponieważ stymuluje naczynia krwionośne w mózgu, przez co do komórek mózgowych dociera więcej tlenu i substancji odżywczych.

Kawa, dobry nastrój, depresja i hormon szczęścia

Kawa wprawia was w dobry nastrój? Zostało to udowodnione naukowo. Kofeina sprzyja produkcji serotoniny, czyli tak zwanego hormonu szczęścia. Badanie przeprowadzone na grupie około 50 tys. kobiet wykazało, że picie przynajmniej jednej filiżanki kawy tygodniowo o 15 proc. zmniejsza ryzyko rozwoju depresji.

Kawa i wątroba

Na łamach “Alimentary Pharmacology and Therapeutics” możemy przeczytać, że picie kawy ma pozytywny wpływ na wątrobę. Jeden kubek kawy dziennie sprawia, że ryzyko marskości wątroby spada o 22%. Dwa kubki o 43 proc., trzy kubki o 57 proc., zaś cztery kubki o 65 proc. Tak duża ilość kawy dziennie może mieć jednak negatywny wpływ na inne funkcje organizmu. 3 filiżanki kawy dziennie przez wiele źródeł uznawane są za maksymalną, bezpieczną ilość dla osób zdrowych

Nadmiar kofeiny i wpływ na zdrowie

Kofeina to najczęściej stosowana substancja psychoaktywna na Ziemi. Ile można jej dziennie spożyć? Zalecana dawka kofeiny w ciągu dnia wynosi 400 mg, podczas gdy w jednej filiżance espresso znajduje się jej ok. 57 mg. Z kofeiną można jednak łatwo przesadzić, a „przedawkowanie” może się negatywnie odbić na zdrowiu. Objawy nadmiaru kofeiny w organizmie to m.in. przyspieszone bicie serca, nadpobudliwość, bezsenność i poczucie niepokoju. Mogą wystąpić też biegunki i problemy żołądkowe, choć w wielu przypadkach jest to raczej reakcja na mleko.

Senność po kawie i odporność na kofeinę

Chociaż kawa ma pobudzać, to zdarzają się przypadki, gdy powoduje senność. Organizm wchłania kofeiną dość szybko – ok. 15 minut. Kiedy jednak ją metabolizuje, cząsteczki adenozyny (substancją chemiczną w mózgu, która wpływa na cykl snu i czuwania) mogą wiązać się z receptorami, co powoduje senność. Co więcej, częste picie kawy zwiększa tolerancję na kofeinę. Wystarczy nawet kilkanaście dni regularnego picia kawy, by działanie kofeiny było mniej efektywne.

„Wprost” ostrzega, że zwiększona podaż kofeiny jest bardzo niebezpieczna w przypadku chorób autoimmunologicznych i ich skłonnościach. Nie powinno się spożywać kofeiny, gdy np. chorujemy na Hashimoto, bo może ona wchodzić w reakcję z niektórymi lekami.

Źródło zdjęcia: