Awokado - wpływ na zdrowie i odchudzanie. Jakie są przeciwskazania?

Awokado i wpływ na zdrowie. Cholesterol, odchudzanie i przeciwskazania

Awokado dla portfela jest drogie, ale dla zdrowia bezcenne. Warto wiedzieć jak wpływa m.in. na odchudzanie, cholesterol i układ pokarmowy. Okazuje się jednak, że chociaż to jeden z najzdrowszych owoców, nie każdemu wyjdzie na zdrowie. Niektórzy powinni go unikać.

Cena awokado w Polsce jest wysoka, ale ten owoc warto wprowadzić do diety ze względu na wartości odżywcze. To przede wszystkim jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które wspierają pracę serca. Co ważne, ze względu na dużą zawartość zarówno rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego błonnika, zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu, cukrzycy oraz nadciśnienia i otyłości. Badania wykazały, że jego regularne spożywanie poprawia także samopoczucie.

Awokado w diecie i odchudzaniu

Ten owoc bogaty jest w wielonasycone kwasy tłuszczowem dające energię. Skutecznie zaspokaja głód, zapewniając sytość dzięki dużej ilości błonnika pokarmowego. Nie zawiera też tyle cukrów prostych, co inne owoce, a tłuszcze nienasycone zwiększają tempo przemiany materii. Należy jednak pamiętać, że to jeden z najbardziej kalorycznych owoców. Jedno awokado to 200-300 kcal, więc nadmiar awokado w diecie nie pomoże pozbyć się nadprogramowych kilogramów. Składa się w 20-30% tłuszczów, więc określana jest jako „owoc maślany”.

Wpływ na układ pokarmowy – zaparcia i dobre trawienie

Smaczliwka ze względu na dużą ilość błonnika pokarmowego i enzymów pozytywnie wpływa na perystaltykę jelit. Dieta bogata w awokado to sposób na zaparcia i zapobieganie gromadzeniu się wody w organizmie. Dzięki smaczliwce skuteczniej wchłaniają się  substancje odżywcze w jelitach. To dlatego owoc polecanyjest osobom ze schorzeniami stanów zapalnych żołądka i jelit.

Awokado wspomaga regularne wyprożnianie. Jest kluczowa dla wydalania toksyn i produktów przemiany materii.

Ponadto awokado jest doceniane szczególnie wśród sportowców ze względu na dużą wartość odżywczą – w 100 g dostarcza 160 kcal – informuje portal Wygodna Dieta.

Owoc dobry na wzrok

Awokado zawiera luteinę i zeaksantynę, które dobrze wpływają na oczy. Regularne jedzenie awokado może zmniejszyć ryzyko zachorowania na zaćmę i wystąpienie zwyrodnieniowej plamki żółtej.

Awokado i wpływ na cholesterol

Awokado w diecie, dzięki zawartości zdrowych tłuszczów, może pomóc w obniżeniu  poziomu złego cholesterolu LDL i trójglicerydów. Regularne jedzenie smaczliwki powoduje wzrost poziomu zdrowego cholesterolu HDL.

Awokado jest bogatym źródłem wielu witamin. Zawiera witaminę A, C, E, K i H, a także witaminy z grupy B, takie jak B1 (tiamina) i B2 (ryboflawina). Ponadto owoc zawiera kwas foliowy i kwas pantotenowy. Dodatkowo awokado posiada również substancje mineralne: wapń, miedź, żelazo, mangan, potas i fosfor – wymienia wapteka.pl

Wpływ na mózg i układ nerwowy

Kwasy tłuszczowe Omega-3 i witamina E w awokado dobrze wpływają na pracę mózgu. Regularne jedzenie smaczliwki poprawia pamięć, koncentrację i może zapobiec rozwojowi choroby Alzheimera.

„Smaczliwka”Owoc maślany” to bogate źródło witaminy B, która zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Owoc na zdrową skórę

Zawarte w smaczliwce składniki pomagają także w usuwaniu plam pigmentacyjnych oraz leczeniu trądziku i wyprysków. Co więcej, jedzenie smaczliwki pomaga w kojeniu nieprzyjemnego uczucia świądu, który wywołany jest nadmierną suchością skóry. 

Regularne jedzenie awokado sprawia, że skóra jest elastyczna i pełna blasku. Dodatkowo, reguluje proces wzrostu włosów i może zredukować wypadanie włosów.

Owoc młodości

W awokado znajdziemy liczne przeciwutleniacze, witaminy A, C i E, mangan miedzi i cynk – składniki te hamują starzenie się organizmu. Zawiera także dużo kwasu foliowego wspierającego regenerację komórek. Jest także bogatym źródłem witaminy E i glutationu, czyli silnego antyoksydantu, który hamuje proces starzenia się skóry. Zapobiega także stresowi oksydacyjnemu.

Glutation wspomaga także pracę wątroby i wspomaga układ immunologiczny. Owoc pomaga w obronie organizmu przed infekcjami wywołanymi przez paciorkowce grupy B (Streptococcus agalactiae) oraz gronkowca złocistego (Staphylococcus ureus).

Zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe oraz fitoskładniki zawarte w awokado obniżają ciśnienie krwi oraz poziom złego cholesterolu. Dzięki temu zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca i miażdżycy oraz warunkują prawidłową pracę układu naczyniowego – wyjaśnia portal Wygodna Dieta. 

Awokado w diecie – przeciwskazania. Kto nie powinien jeść?

Chociaż awokado w diecie to skarbnica zdrowia, nie każdy powinien je jeść. To niewskazany owoc dla m.in. osób z uczuleniem na lateks, dzieci z innymi alergiami pokarmowymi, osób przyjmujących leki zmniejszające krzepliwość krwi. Źrodła podają, że może wchodzić w interakcję z niektórymi lekami.

Jeśli wiesz, że masz uczulenie na lateks, awokado także może cię uczulać. Taki typ alergii jest zwany alergią krzyżową. Alergeny te mają podobną strukturę, i organizm czasami reaguje alergicznie na inny produkt niż ten, który faktycznie go uczula – wyjaśnia portal Polki.pl.

Przede wszystkim, należy pamiętać, że nawet najzdrowszy owoc może zaszkodzić, gdy nie zachowamy umiaru.

Źródło zdjęcia:

Cmentarz gwiazd - niezwykłe odkrycie w kosmosie Previous post Niezwykłe odkrycie w kosmosie. „Cmentarz gwiazd”
Meksykańskie kartele walczą o zyski z awokado. Mordują i porywają dla "zielonej gorączki" Next post Kartele w Meksyku zarabiają na awokado. Mordują za „zielone złoto”