Rosjanie badają prehistoryczne wirusy i dawne choroby z wiecznej zmarzliny. „Patogeny mogą być nadal aktywne”

Rosjanie badają prehistoryczne wirusy… nie, to nie scenariusz horroru, a naukowa rzeczywistość. Rosyjscy naukowcy już przeprowadzają badania tkanek zwierząt, które odkrywa wieczna zmarzlina na Syberii. Jakie patogeny będą analizować i czy stanowią zagrożenie epidemiczne? Kontrowersje budzi udział w projekcie laboratorium Wektor, które kiedyś tworzyło broń biologiczną dla ZSRR.

Prehistoryczne wirusy pod okiem rosyjskich naukowców. Wojskowe laboratorium „Wektor” w Kolcowie na Syberii i naukowcy z Północno-Wschodniego Uniwersytetu Federalnego w Jakucku oficjalnie ogłosili, że wydobyte spod wiecznej zmarzliny tkanki zwierząt będą przebadane pod kątem przodków obecnie występujących na świecie patogenów. Chcą zidentyfikować paleowirusy i poznać historię ich ewolucji.

Prehistoryczne wirusy, dawne choroby i badania w Rosji

Jako pierwszy zostanie przebadany prehistoryczny koń sprzed 4450 lat, którego szczątki znaleziono w Jakucji w 2009 roku. Znajduje się w muzeum  paleolitycznych zwierząt, które należy do uniwersytetu w Jakucku. Przechowywane są tam również psy, mamuty i szczury. Naukowcy chcą także zbadać szczątki mamutów, łosi, psów, kuropatw, gryzoni, zajęcy i innych zwierząt, żyjących przed tysiącami lat. Takich „eksponatów” będzie przybywać, bo wieczna zmarzlina na Syberii topnieje i odkrywa swoje tajemnice. Wirusy wydostają się na wolność, a naukowcy zwracają uwagę, że niektóre mogą być nadal aktywne.

Olesja Ochłopkowa z Wydziału Biofizyki i Badań nad Środowiskiem wspomnianego uniwersytetu ma nadzieję przeanalizować budowę i ewolucję wirusów, by w ten sposób uzyskać informacje o powstawaniu i rozwoju współczesnych patogenów. To kluczowe również dla zapobiegania przyszłym epidemiom.

Wojskowe laboratorium „Wektor” i rosyjska broń biologiczna

Media zwracają uwagę na wojskowe laboratorium „Wektor”, które wydaje się dość kontrowersyjnym partnerem do badania wirusów. W czasach ZSRR zajmowało się tworzeniem broni biologicznej i oficjalnie wiadomo, że w magazynach posiada tak niebezpieczne wirusy jak np. ospa prawdziwa. To laboratorium stworzyło również rosyjską szczepionkę na COVID-19 o nazwie EpiVacCorona, której masowa produkcja ruszy jeszcze w lutym.

Badania dawnych chorób. Zagrażają nam paleowirusy?

Warto przypomnieć, że badania patogenów sprzed tysięcy lat to nie nowość. Naukowcy od lat badają pod tym kątem lodowiec Guliya w Chinach, gdzie już wykryto 33 wirusy. Jednak tylko 5 z nich jest znanych współczesnej nauce. Potwierdzono, że wracają do życia bakterie takie jak np. Carnobacterium pleistocenium sprzed 32 000 lat. Ten ekstremofil odpowiada za zatrucie jadem kiełbasianym. W badanych próbkach wykryto również gigantyczne wirusy Pithovirus sibericum oraz Mollivirus sibericum.

Wykryte patogeny w chińskim lodowcu Guliya to m.in. dżumatężechiszpankaospa prawdziwa i wąglik. Mogą one wraz z gazami cieplarnianymi dostać się do atmosfery i wywołać epidemię.

Badacze przypominają, że na Syberii nad Kołymą w płytkich grobach pochowane są ofiary epidemii osy prawdziwej oraz chore renifery. Biolog ewolucyjny Jean-Michel Claverie z Aix-Marseille University in France ostrzega, że lód zaczyna topnieć, a Syberia staje się coraz bardziej zaludniona, bo trwają tam poszukiwania ropy i złota.

Grypa hiszpanka – naukowcy ożywili wirusa

Czy dawne choroby mogą zostać ożywione? Przypominamy, że w 2014 roku wirus hiszpańskiej grypy zmartwychwstał w laboratorium CDC (Centrum Kontroli i Prewencji Chorób). Naukowcy pod kierownictwem dr Terrence’a Tumpeya odtworzyli patogen (97% zgodności z oryginałem) na podstawie ptasiej grypy występującej u dzikich kaczek, mnożąc go na pożywce i przywracając jego zabójcze właściwości. Badacze chcą w ten sposób stworzyć nowe leki i szczepionki, a także zapobiec przyszłym epidemiom.

Badania takie jak nasze, mogą się okazać pomocne dla osób planujących działania na wypadek epidemii. Podejmując decyzje będą mogli opierać się nie na przypuszczeniach, ale na naukowych faktach. Dlatego nasza praca przynosi efekty, które w żaden inny sposób nie mogą być osiągnięte – broni swojej pracy profesor Yoshihiro Kawaoka. (The Independent)